2021. október 5., kedd

Murcia 101 – Közlekedés

 Már ideérkezésünk után közvetlen is rengeteget gondolkodtam rajta, hogy mégis miről szeretnék majd írni, ha végül ténylegesen ráveszem magam a blogolása. Ezekre a gondolatokra, dolgokra találtam ki a „Murcia 101”-t (azaz Murciáról kezdőknek), ami az alapvető dolgokkal igyekszik megismertetni az olvasót. Nem is volt nagyon kérdés, hogy a közlekedés az egyik nagy téma lesz.

Már a reptérről a városba vezető út is érdekesen kezdődött, ugyanis több, mint egy órát késtünk a rettentő dugó miatt, amit – mint kiderült – balesetek okoztak. Ezzel így összességében nem is volt probléma, hiszen egyikünk budapesti révén pontosan tudja, milyen az igazi dugó, valamint a maradék két ember is járt már autópályán, így nem botránkoztunk meg nagyon azon, hogy beálltak a sávok.

Ennél nagyobb volt a meglepődés, mikor megérkezésünk utáni napokon elkezdtünk a városban felfedezni helyeket, vagy csupán kiültünk a hotelhoz igen közel lévő körforgalom melletti parkba sörözni. Zárójeles megjegyzés, hogy mikor még nem voltunk tisztában az itteni viszonyokkal, gondolkodtunk rajta, hogy bérlünk autót, és úgy próbáljuk a lehető legjobban bejárni a helyet.

Erről a tervünkről abban a pillanatban lemondtunk, hogy megláttuk, az egysávos körforgalom fogalmát nem igazán ismerik errefelé, a minimum általánosan a három, de forgalmasabb helyeken nem ritka az ötsávos sem. Ez azért felettébb érdekes, mert láthatóan cseppet sem tudják használni ezeket az itt közlekedők. Az irányjelző villódzása csodaszámban megy, a duda viszont annál elfogadottabb megoldás a nehézkes szituációkban. Nehezítő körülmény emellett, hogy ezekben a fantasztikus körforgalmakban jelzőlámpák is vannak, amik előtt előszeretettel állnak keresztbe a buszok egy befejezetlen sávváltás következményeként.

(A képen a város egyik legforgalmasabb csomópontja, a Plaza Circular látható. (forrás:https://cmonmurcia.com/asi-sera-la-reforma-de-la-plaza-circular-de-murcia/))

 

Érdekesség még, hogy itt Spanyolországban nem garancia, hogy bizonyos megállókban azonnal felvesz a busz; le kell inteni őket. Még nem jöttem rá, pontosan hogyan működik ez, vagy csak annyi a titok nyitja, hogy a nem feltétlen forgalmas megállóknál alapvetően nem áll meg. Mindenesetre mi szeretjük őket leinteni, nem szeretnénk azért elkésni, mert az orrunk előtt ment el a busz. Megemlítendő azonban az is, hogy ha leinted, de nem szeded a lábadat, szívesen dudálnak rád a sofőrök, hogy ugyan kapkodd már magad, mert ő volt a jófej, hogy egyáltalán megállt.

A buszos közlekedéshez hozzá kell tenni, hogy a buszmegálló tábla csak tájékoztató jellegű információ, ugyanis, ha egyszer egy életben annak közelében áll meg a sofőr, akkor illik papot hívni – ilyesmi ugyanis rendkívül ritka. Érthető ez is azonban valamilyen szinten, hiszen többségében az emberek szeretik parkolónak használni a megállókat, vagy arra, hogy a gyereket kidobják gyorsan a suliba. Emellett a megállók elhelyezkedése is vicces néhol – persze csak akkor, ha a buszon ülsz, nem akkor, ha mondjuk mögötte közlekednél -, amikor közvetlen egy zöld lámpa előtt áll meg a jármű, esetleg keresztben az út közepén. Mert igen, ilyen helyeken is szállnak le és fel utasok.

 

Buszmegállóból pakolászó áruszállítók

Néhány szót szólnék a parkolásról is, ami az egyik legkaotikusabb a városban. Mint említettem, az emberek szeretnek buszmegállókban és egyéb indokolatlan helyeken megállni, ami sokszor igencsak akadályozhatja a forgalom haladását. Emellett, sok helyen csak párhuzamos parkolásra van lehetőség, ami abból a szempontból érdekes és vicces nekem, mint gyalog vagy tömegközlekedéssel utazó embernek, hogy a csodálatos megoldásokat elemezgethetem. Amikor két autó közé kell beállni, nem ritka, hogy az előtte és a mögötte lévő is kap egy-egy „koccot”, ami segíti a sikerességet. A legviccesebb számomra az, hogy nekik – az itteni közlekedőknek - ez teljesen normális, és egy kicsi koccanás után nem tűnnek el padlógázzal, hogy senki ne is lássa őket soha többé. Talán nem véletlen, hogy nem igen látni itt ép rendszámtáblával lézengő autót.

Emellett viszont nagyon tetszett az, hogy szinte mindenhol megtalálható legalább épületenként egy mélygarázs. Minden kis boltnak – ami nálunk egy nagyobb Sparnak vagy Tesconak felel meg – biztosan van parkolója a föld alatt, nem is beszélve a panelházakról. Ez tehát egy plusz pont a murciai építészeknek.

 

De akkor mi is a konklúzió? Rájöttünk, hogy nem akarunk autót bérelni, csodálatosan megvagyunk a tömegközlekedéssel, ami viszont elég szervezettnek tűnik, még akkor is, ha három különböző cég viszi a kétféle buszt és az egy villamost. Ebben csupán annyi nehézséget találtunk, hogy bérletet venni a tömegközlekedésre igencsak nehézkes, főleg, mert a jegyirodákban senki nem beszél angolul és még csak meg sem szeretné próbálni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A visszatérés kétarcúsága - The two-facedness of comebacks

English-version below  „Ha elég bátor vagy a búcsúhoz, az élet egy új köszöntéssel jutalmaz meg” – írja Paulo Coelho. Tudom, elég sablonos v...